Nešto ranije Ivanković je u sličnoj kolumni u istim novinama vršio edukaciju Bošnjaka o nastanku vakufa i dolaska islama u BiH. Pošto su bili u neznanju, ne znaju pravu logiku, Ivanković je poučio Bošnjake da je Gazi Husrev-begov vakuf nastao na otimačini i pljačkanju imovine imućnih katolika i ne samo njih, odnosno haram novcu, da je sljedstveno tome Gazi Husrev-beg bio nasilnik. Također, je oživio staru tezu da se ovdje islam širio mačem. Vjerovatno je pretpostavio da su to Bošnjaci bili zaboravili, pa je on uložio svoj intelektualni napor da ih podsjeti. Ganutljivo dušebrižništvo o Bošnjacima i njihovom vjerskom pamćenju! Nepoznato je otkuda tolika inspiracija i energija za brigu o Bošnjacima, vakufu, islamu, njihovom identitetu?
Banjalučke Nezavisne novine, pod izgovorom da je dugačko i da je neka terminologija neprihvatljiva, nisu objavile reagiranje Medžlisa Islamske zajednice Sanski Most. Web-portal Rijaseta prenosi tekst reagiranja, kao i tekst Željka Ivankovića.
Reagiranje Medžlisa IZ-e Sanski Most
Medžlis Islamske zajednice Sanski Most smatra krajnje uvrijedljivim komentar koji je Željko Ivanković iznio u svojoj posljednjoj kolumni u Nezavisnim novinama, (“Mala škola logike”, Željko Ivanković, 10. august, 2009. godine) a koja svojom kontekstualizacijom upućuje na ranije reagiranje Medžlisa na istupe Ivankovića povodom manifestacije Musalla 2009, te se obraća uredništvu Nezavisnih novina sa reagiranjem u kojem se kaže:
“Vrlo je degutantan način na koji, prvo problematizirate problem kreiranja ideoloških mitova (u vašoj knjizi “Tetoviranje identiteta), a potom istu tematiku svodite na razinu vica i šprdnje. Zamjerate novinarima neobrazovanost i nepismenost (što je upitno i krajnje generalizirajuće!) dok istovremeno svoju “obrazovanost” i “pismenost” ostrašćeno rabite za vrijeđanje onih o čijim navodnim mitovima polemizirate!
Upravo osobe poput vas koji se zaogrću togom intelektualca svojim posljednjim tekstom pokazuju moralni sunovrat ismijavajući se nad bošnjačkim identitetom.
Muslimanima Bošnjacima njihova vjera i kultura, što je vama itekako poznato, ne dozvoljava da vas vrijeđaju na osnovu vaše nacionalne i vjerske pripadnosti, a što vi brutalno činite u svom posljednjem komentaru! Vaš posljednji izlijev gnjeva i podastiranje ustaškog koncepta prisvajanja bosanskih muslimana kao Hrvata, očito u izdvojenom kratkom komentaru “(premda ih je više porijeklom Hrvata nego Turaka muslimanske vjere)”, upravo je najbolje objašnjenje zašto su Bošnjaci danas ponosni na svoju slobodu.
S druge strane, ovakvim nemoralnim posezanjima za vicevima poigravate se sa epizodama genodica! Nije moralno, nije pošteno, nije dostojno jednog intelektualca da prizorom genocida na Drini objašnjava (kroz) vic! Odakle vam pravo da se poigravate našim imenima? O kakvoj logici je ovdje riječ? Tačno je, nije vic, nije šala niti igrarija, da je nad autohtonim evropskim narodom počinjen genocid čije strašne epizode vi inkorporirate u tumačenje vica – šprdnje, opet na račun tog naroda! Dakako, vaša moralnost vaša je lična stvar, vic ima smisla sve dok ne pređe u vrijeđanje, dok ne izađe iz okvira šale i, kako ste sami ustvrdili da “vicevi nisu samo za pričanje i ugodnu zabavu, nego da su i funkcionalni dio svakodnevnog (i)racionalnog življenja!” A neshvatljivo razumu, iracionalno, u vašem slučaju jeste upravo da “ozbiljan intelektualac” sa svim bremenom intelektualne i moralne odgovornosti viceve priča i komentariše stravičnim prizorima genocida (Kojeg ne poriče! Dakako, da jaz bude veći!) Pitanje identiteta, gospodine Ivankoviću, je pitanje koje se definira iznutra! Nažalost u Bosni i Hercegovini već stoljeće pitanje identiteta muslimana Bošnjaka određivali su drugi, sa istoka i zapada, te vas ne treba tištiti što su Bošnjaci jedini narod u Bosni i Hercegovini koji svoj identitet ne gradi s vana, već iznutra čvrsto ga temeljeći u svojoj domovini Bosnu i Hercegovini, u njenoj stoljećima dugoj povijesti, kulturi i tradiciji, a ne čine to po principu primanja identitetskih obrazaca serviranih mimo granica Bosne i Hercegovine.
Otuda, pošto nemaju problema sa importom identiteta, Bošnjaci nemaju ni opterećenosti “turskom krivnjom,” koja im se nastoji nametnuti već više od jedno stoljeće. Zasigurno bi podesnije za vašu šprdnju, viceve i šale bili procesi imorta/eksporta identiteta. Upravo su te historijske nestabilnosti svakih pedeset godina rezultirali izlijevima gnjeva kroz krv i zločine jednih naspram drugih – a u najvećem broju slučajeva žrtve takvih historijskih kriza identiteta srpskog i hrvatskog naciona u Bosni i Hercegovini rezultirali su najpogubnije po njenu bošnjačku populaciju. Možda biste trebali ove “činjenice” malo bolje “rasporediti” i uvidjeti da Bošnjaci nemaju problema sa dilemom (Turci ili ne?) koja izvjesno postoji kod drugih, onih koji svoje krize identiteta nadomještavaju ksenofobijom, prvenstveno onom sa turskim predznakom! Dozvolite jedno civilizacijsko pitanje: Zašto bi bila sramota biti Turčin danas? Šta leži u korijenu vaše fobije od ponosne, danas izuzetno napredne, nacije koja broji 80 miliona ljudi i koja strijemi EU integracijama? Je li to, slučajno, ista ideološka matrica koja je stajala iza “markiranja” Baracka Obame na posljednjim američkim izborima kao nepogodnog zato što je “musliman” ili muslimanskog porijekla!? Zar ovakav rezon ne vodi pojavi koju kod Amerikanca osuđuje Sovjet u vašem nezgrapnom vicu (A šta vi radite crncima? A?), a koja je opasnija i od islamofobije – koja ljude ne mrzi samo po osnovu religije, već i rase, boje kože, jezika i dr.!?
Ako ste dični da ste se školovali “u duhu razuma,” a ne “u duhu ideologije” onda prestanite učestovati u samoreprodukciji ideologije koju navodno osuđujete, a čiji ste svekoliki sudionik, vratite se svom razumu i nalogu kojeg on šalje moralnom u vama: Nemamo se pravo poigravati imenima drugih? Prošlo je vrijeme viceva na tuđi račun, prošlo!” – kaže se u reagiranju Medžlisa Islamske zajednice Sanski Most.
Željko Ivanković: Mala škola logike
(Nezavisne novine, 10. 08. 2009.)
Često sam pisao o neobrazovanosti i nepismenosti, posebno onih koji bi je svakodnevno trebali demonstrirati – dakle novinara – pa mi je mučno to više ponavljati.
Ali kako su neobrazovanost i nepismenost, recipročno proporcionalni s bahatošću, ideologijskom ostrašćenošću i najposlije glupošću, vrijedi ukazati na jedan tip elementarno-logičke nepismenosti onih koji bi, da su se normalno ili u normalnim sredinama školovali, morali znati logiku barem iz trećega gimnazije. No, kako ne znaju niti to, niti mnogo toga drugoga, naputimo ih prvo onim što oni vole prepričavati, a pritom ne znaju da su i sami glavni akteri toga – vicevima. Kako ideologija i glupost prakticiraju logiku, općepoznato je, no ima smisla radi onih mlađih ispričati dva simpatična vica i pokazati da vicevi nisu samo za pričanje i ugodnu zabavu, nego da su i funkcionalni dio svakodnevnog (i)racionalnog življenja.
Prvi vic. U sudnici. Mujo će: “Časni sude, tužim ovdje prisutnog Sulju jer mi je opalio šamar”. Suljo će: “Laže, časni sude, ali ako ovako nastavi, opalit ću mu još jedan!”
Zašto ga ovdje spomenuh? Na početku rata u Višegradu se pred kamerama neke televizije slika srpski vojnik s Andrićevom na “Drini ćuprijom” i objašnjava novinaru: “Evo što su nam radili. Eto zato mi ratujemo.” I, naravno, neki pametni Muslimani (tada nisu bili Bošnjaci!) kažu: “Ali, pobogu, kakve mi veze imamo s Turcima, nismo mi Turci.” Točno! Onda izađe knjiga Muhsina Rizvića koja, među ostalim, stalno tvrdi kako “oni” nisu Turci. I nisu, točno! Onda Mladić ulazi u Srebrenicu i govori o osveti Turcima i nastavku pohoda dalje… I opet neki pametni, sad već Bošnjaci, rekoše: “Mi nemamo ništa s Turcima. Nismo mi Turci.” A onda, prošao rat, a jedan od tih što nisu pametni Bošnjaci reče kako je “Turska naša druga majka”, drugi po Sarajevu ludovaše kad je Turska pobijedila Hrvatsku u nogometu (premda ih je više porijeklom Hrvata nego Turaka), da je Pećanin gotovo cijele “Dane” posvetio tom fenomenu, treći reče da mu je (nam je) El Fatih predak. Sad nema onih mudrih Bošnjaka da kažu: “Mi nismo Turci, kakve mi veze imamo s Turcima.” Ja sam samo te “činjenice” poredao… Pokušavam spasiti ove sadašnje “logičare” i od Mladića i njih samih. Oni takvim svojim govorom, naknadno, daju Mladiću i sličnima pravo za! Ludo!
I što dobijem kao odgovor, kao “nauk” njihovih “ideoloških pasa čuvara” koji funkcioniraju točno kao komunistički čuvari revolucije ili čuvari kakve islamske revolucije. Dobivam reakciju po uzorku iz drugog vica.
Na vrhuncu hladnog rata i sukoba ideologija komunizma i kapitalizma Amerikanci prigovaraju Sovjetima kako ništa podbogom nemaju. Imamo moskovski metro, najljepši na svijetu. I pokažu ga oni u svoj njegovoj čudesnosti Amerikancima i još se pohvale kako je točan, u minutu po redu vožnje stiže na stanicu. Zadivljeni Amerikanci prekrasnim metroom, i čekaju ga da stigne, čekaju, ali on nikako da se pojavi. Kasni minutu, dvije… kad će Amerikanci: “Pa eto, badava vam i ovakav metro kad ni on nije uredu, ne stiže na vrijeme.” A onda će Rusima njima: “A šta vi radite crncima? A?”
Dakle, ti si islamofob! Ti si mrzitelj, ti si ovo ili ono. Logika je nemilosrdna, to svatko zna, glupost još nemilosrdnija, a usto s ideologijom u zagrljaju i zločinački opasna. Protagonisti te “pameti” ne mogu izvan te “logike”, jer drugu ne znaju, nisu je ni učili, a i lakše je biti nacionalist, vjerski zatucan, nego sjesti i učiti. Odlično to pokazuje i Enes Karić u svome romanu “Pjesme divljih ptica”, kad mladi “talibani” (a uvijek ih je bilo i bit će!) nogama izgazaju i filozofa Hasana i muderisa Skendera, suvjernike (neću o nedavnom slučaju “Mostar”!), a pogađate što bi tek uradili inovjercima.
Veliki njemački protestantski teolog-etičar, i sam žrtva Hitlerove zločinačke histerije, Dietrich Bohnhoeffer, ovo je identificirao ovako: “Mase i nacionalizam neprijateljske su spram razuma.” A od neprijateljstva spram razuma, bilo da nisi školovan u duhu razuma, nego u duhu ideologije; bilo da si glup da bi uopće znao što je razum i djelovanje po razumu, a kamoli ih kušao; bilo da si toliko korumpiran da je jedini razum koji poznaješ i priznaješ onaj koji ti nameće poslodavac, do zločina protiv svih vrijednosti, čak i kad se kuneš u Boga, kratak je put. Onda slijedi i posljedica, koju Bohnhoeffer vidi ovako: “Masa prezire zakon krvi kao i onaj razuma, stvarajući zakon bijede.” A za našu bijedu, opet je kriv drugi. Sve je izvan nas, jer mi smo najbolji, a “pakao – to su drugi” (Sartre). Drugi je toliko loš da nam ni vize ne da, a kamoli što drugo… A što nam iz zatvora “bježe” prononsirani kriminalci i zločinci…? Ma kakve to ima veze s logikom!?
Ovdje bi vjerojatno došlo u obzir spomenuti i onaj treći “logički” vic u kojemu Mujo kopa kanal, a Suljo zatrpava, a kad začuđen prolaznik pita “Što to radite? Nema vam tu logike?”, oni uglas odgovaraju: “Ima, bolan, logike, ali nema Hase da postavlja kablove.”
Znam da nije lako stjecati znanje, jer bi valjalo štogod i čitati. Pogotovu je to teško u zemlji koja ima ponajveći broj nepismenih u Europi, i gdje već svi sve znaju, iako nitko ništa ne čita… Pa još od novinara i ideoloških medijskih egzekutora očekivati čitanje… Ma hajte! Da barem štogod iz viceva nauče?!
|