Bolest (ne) slaganja

mehmed_mesa_delic21
Autor: Mehmed Meša Delić
Današnji muslimanski svijet muče mnogobrojne bolesti koje su se raširile u skoro svaki aspekt njegovog bića. Moralna obamrlost i intelektualna paraliza, razaranje iznutra, podjarmljenost izvana, odsutnost pravde i poštenog poslovanja, eksploatacija i korupcija, krajnost neznanja i bolest, siromaštvo i propast, ovisnost i nesigurnost, neslaganje i krvavi razdori – lista je duga i bolna. Sve ovo nabrojano zajahalo je i Muslimane- Bošnjake Balkana. Broj i važnost ovih tekoba sposobni su da izbrišu čitave nacije i skupine ljudi s lica zemlje, čak i onih obdarenih bogatstvom i prirodnim izvorima.
Prisutna ovakvim katastrofalnim mukama, za čuđenje je ustvari, kako je univezarlna zajednica vjernika – muslimansko-bošnjački Ummet – preživjeo. Da je ovaj Ummet pošten i da nastavlja da postoji do danas, može se protumačiti činjenicom da još čuva zaoštavinu Kur'ana netaknutu, kao i primjer posljednjeg Božijeg Poslanika a.s.. Također, to može biti i činjenica da još postoje neki elementi pravednosti u ovoj zajednici, koji nastavljaju da ovise o Allahu, dž.š., i iskreno traže Njegovu uputu i oprost. Ovo možemo zaključiti iz kur'anskog ajeta koji kaže da Allah, dž.š., nije odlučio da kazni čak ni nevjernike, jer je Poslanik, a.s., bio među njima i jer postoji mogućnost da se mogu pokajati.
Diskutabilno, najopasnija bolest koja danas pogađa muslimansko-bošnjački Ummet je bolest neslaganja i razmimolaženja u mišljenju. Ova je bolest postala sveprožimajuća i pogađa svaki kraj, grad i društvo. Njezin užasni uticaj se probio u ideje i vjerovanja, moralnost, ponašanje, i način govora i komuniciranja. Pogodio je i kratkotrajne i dugotrajne ciljeve i svrhe. Kao mračni duh, ona konačno umotava ljudske duše. Ona truje atmosferu i ostavlja srca sterilna i opustošena. Mnogi ljudi su ostavljeni prepirući se jedni s drugima, i dobiva se utisak da su sva islamska učenja, naredbe i zabrane, na raspolaganju Ummetu samo da bi poticali ljude na neslogu i učinili ih bučnim u teškim sukobima.
Ovo je trend koji je u potpunoj suprotnosti s učenjem Kur'ana i Suneta. Nakon naglašavanja ogromne dužnosti u afirmiranju Božije Jednoće, Kur'an i Sunet naglašavaju jednu stvar iznad ostalih – jedinstvo muslimansko-bošnjačkog Ummeta. Njihov je objekat da liječe i izbave Ummet od bilo kakvog neslaganja, koje remeti mir i sklad u muslimansko-bošnjačkim odnosima i uništava bratstvo vjernika. Može također, biti tačno reći da nakon gnušanja od pridruživanju u obožavanju drugih uz Allaha dž.š., i Njegovog Poslanika a.s., su čiste u pozivu za jedinstvom i solidarnošću Muslimana – Bošnjaka, izmirenju njihovih srca, i usmjeravanju njihovih napora ka jednom cilju. 
Pošto Muslimani – Bošnjaci imaju čistu vjeru u obožavanju Jednog Boga, pošto su njihov Poslanik, njihova objava, njihov smjer u kojem se okreću, iz toga mora slijediti da i oni trebaju biti ujedinjeni u zajedničkoj težnji i s političkog aspekta misliti i imati za cilj BiH i Sandžak.
Kur'an nam navodi historiju sljedbenika ranijih poslanika kako bismo izvukli lekcije i upozorenja iz njih. (vjernici znaju, a političari…?). Ona jasno pokazuje kako se narod uspinje, kako se civilizacije grade, kako cvatu. Ona nam pokazuje također, kako i propadaju. Mi smo upozoreni da su pad i slom direktne posljedice nejedinstva i bolesti neslaganja i sklizavanja u usko frakcionaštvo.
Svađe koje vode podjeli i nejedinstvu slične su odbijanju upute Poslanikove. a.s., i otuđivanju od njega. Allah dž.š., se obraća svom Poslaniku Muhammedu a.s., u pogledu „onih koji su vjeru svoju razbili i u stranke se podijelili” i kaže: „Tebe se ništa ne tiče oni koji su vjeru svoju raskomadali i u stranke se podijelili.” (6;159). Ovaj ajet izražava svih sektaštava koja izrastaju iz ljudske netolerantnosti, uzajamno isključivih tvrdnji o „jedinim pravim eksponentima” uzvišenih učenja.
Ako razlike u mišljenjima operiraju u zdravom okruženju, one mogu obogatiti muslimansko-bošnjačku misao i stimulirati intelektualni razvoj. One mogu pomoći proširenju prespektiva i učiniti da gledamo na probleme i pitanja u njihovom širem i dubljem okviru i uz veću preciznost i temeljitost. Nažalost, sa propadajućim Ummetom to nije slučaj. Sve pozitivne prednosti koje mogu proizaći iz zdravih različitosti dale su put hroničnim bolestima i smrtonosnom otrovu neslaganja, koje slabi i urušava naše duhove i stavlja nas na samouništavajuću putanju.
Često su ljudi u nemogućnosti da sagledaju stvari na uravnotežen način i vide različite dimenzije problema. Njihove uske prespektive im jedino dozvoljavaju da vide sporedne aspekte, koji se onda uvećavaju i napuhavaju izvan svake mjere, i daje im se važnost i isključivost u odnosu na bilo koji drugi aspekt i problem. Ovaj sporedni aspekt se konstantno komentira i promovira. On postaje baza za suđenje drugima, njihovo preziranje ili prihvaćanje. Da bi se ojačao ovaj aspekt, pomoć se traži čak i od neprijatelja Islama, protiv drugih Muslimana- Bošnjaka koji imaju drugačijie poglede.
Naša je kriza ustvari intelektualna, i vrlo je ozbiljna. Kad jednom intelektualna aktivnost i rezultat u muslimanskom svijetu budu čvrsti i kada muslimanski Ummet ponovo izvede svoju fundamentalnu i najvišu legitimnost iz odanosti Kur'anu i Sunetu, onda će biti sposoban da potvrdi poruku Islama i izgradi civilizaciju, uprkos teškoćama naših materijalnih okolnosti.
Kako da izađemo iz intelektualne paralize koja pogađa muslimansko-bošnjački um i moralne krize, koja djeluje na njihovo ponašanje, osim hvatanjem korijena ove intelektualne krize i ispravljanjem metodologije razmišljanja? Mora nastati obnovljen pritisak na intelektualno oblikovanje i opravak osjećaja za prioritet. Ovi ciljevi moraju igrati istaknutu ulogu u tretiranju novih generacija.
Bilo kako bilo, treba biti na oprezu od agresivnog neznanja, arogantnih tvrdnji fanatika, nametljive i svadljive prirode onih koji su tvrdoglavi, te intriga i zavjera konspiratora. Svjesno poricanje ovih tendencija i jasno i otvoreno eksponiranje konfliktnih pozicija i interesa različitih islamsko-bošnjačkih grupacija neće, po mom viđenju, donijeti mir, trezvenost i suradnju u bosansko-hercegovačkoj i sandžačkoj areni. Međutim, opskrbljivanje Muslimana – Bošnjaka, posebno mladih, jasnim znanjem i osjećajima za islamsku etiku i pravila ponašanja preduslov je i garancija postizanja tog mira, sklada i suradnje, inša'allah.
Poznavanje islamske etike i pravila u radu s različitostima, svijet o tim principima u vladanju različitih suprostavljenih grupa u Ummetu, te odgoj Muslimana da žive u skladu s tim normama, nesumnjivo će osloboditi izobilje energije u Ummetu – energije koja je sada rasuta i protraćena u teatrima zaludnih unutarnjih sukoba.
Kada muslimanski um postane svjestan svoje civilizacijske uloge, počet će tražiti da ponovo pridobije nazad one koji pripadaju Ummetu, ali koji su otuđeni. Svjesni radnici za Islam odgovorni su za hitan rad na gradnji čvrste i stabilne baze za restauraciju jedinstva i zdravlja Ummeta, i eventualno za ponovnu izgradnju islamske civilizacije. Jedan trenutak dijeli život i smrt. Ako je naše određenje iskreno, ne postoji ništa što može spriječiti oporavljanje Muslimana – Bošnjaka od antiislamskih utjecaja, jer prema Allahovom obećanju, doći će dan kada će se vjernici radovati Allahovoj pomoći, a izgubljeni će biti, tada i tamo, svi oni koji su pokušavali da svedu na ništa istinu koju nisu uspjeli shvatiti. Bošnjacinet. (SenaK)
Podijeli